Depresia din perioada sarbatorilor

Nu toti dintre noi ne bucuram de venirea iernii si implicit a Sarbatorilor – moment de bucurie mai ales pentru cei tineri. Sunt destule persoane care sufera depresii mai mult sau mai putin grave, in preajma acestor Sarbatori. Ce poti face pentru a evita starile depresive? Noi iti recomandam urmatoarele:

1. Nu te identifica cu imaginea feerica in care este mediatizat Craciunul! Sarbatoarea de Craciun nu este despre decoratiuni extravagante, despre familii incredibil de fericite sau despre cadouri uriase sau scumpe. Este important sa nu cadem in capcana de a incerca sa facem ca totul sa fie perfect si sa credem ca avem obligatia de a fericiti. Cu cat vom incerca mai mult asta, cu atat vom fi mai deprimati.

2. Nu te lupta cu modul in care te simti! Negarea modului in care ne simtim nu este sanatos. Multi dintre noi se simt vinovati ca nu se simt fericiti si bucurosi de sarbatori. Nu este nimic in neregula sa ne simtim asa cum ne simtim. Indiferent care sunt asteptarile sau dorintele noastre, simplul fapt ca a venit Craciunul nu ia cu mana sentimentul de singuratate, tristete, furie, neliniste, teama etc.

3. Constientizeaza dinamica familiei! În mod ironic, familia sau prietenii pot fi sursa depresiei de Craciun, cand ei de fapt ar „trebui” sa dea sens bucuriei de Craciun (dupa cum apare in filme si in reportaje). Foarte probabil dinamica familiei nu se va schimba. Nu poti astepta ca ceva sa se schimbe, atat timp cat tu nu schimbi un lucru. Daca nu poti face nici o schimbare, atunci poti macar observa cum te afecteaza familia si prietenii si poti incerca sa elimini experientele care te fac sa te simti rau.

4. Ai grija de tine! Fa exercitiu fizic. Iesi afara si plimba-te, mai ales daca te simti obosit, fara energie sau intristat. Nu incerca sa te simti mai bine consumand alcool sau mancand mai mult. Asta nu va face decat sa te simti mai rau emotional si fizic.

5. Opreste gandurile despre trecut! Evita sa te agati de gandurile despre trecut, evita sa mai incerci sa intelegi, sa iti explici si sa analizezi. Asta nu va face decat sa iti adanceasca depresia, deoarece nimic din trecut nu mai poate fi schimbat. Singurul lucru pe care il putem influenta este viitorul. Ca urmare, identificarea posibilitatilor si a alternativelor ne poate ajuta sa ne simtim mai bine.

6. Respecta-ti limitele! Cu totii avem limitele noastre si a invata sa traim in interiorul acestor limite este un lucru foarte important ! Fixarea limitelor personale de Craciun presupune limitarea numarului de invitatii pe care le acceptam, limitarea numarului de pregatiri pe care le facem, astfel incat sa nu ne epuizam sau sa avem sentimentul ca nu am reusit, cererea ajutorului pentru diferite sarcini sau refuzul de a face anumite activitati care ne fac sa ne simtim rau.